Process

WET PLATE / “Wet Plate Collodion” Process

“The imperfections in paper photography … has induced me … to find some other substance, more applicable, and meeting the necessary conditions required of it, such as fineness of surface, transparency and ease of manipulation”
Frederick Scott Archer, 1813 – 1857

The wet plate collodion process was developed 1850/51 by Frederick Scott Archer and Gustav LeGray. The wet collodion process requires an immediate processing of the photographs. After the collodion was applied to the plate and sensitized in a silver nitrate solution for approximately three minutes, the image carrier is put in a light-tight photo cartridge and inserted in a camera. Immediately after the exposure, the picture is eventually processed in the darkroom. After drying, the glass plate is heated over a flame and varnished with a mixture of Gum Sandrac and lavender oil. Following this, the glass plate is heated again in order to incorporate the varnish and seal the art work.

The wet plate collodion process was state of art until 1880. Then, this technique disappeared. Newer photographic techniques which are more easily to manage made their way. Some time ago, I discovered this technique for me. I manufacture all the materials needed for this photographic process myself. Thereby, the own work is slowed down in a miraculous way. Due to the entire time-consuming photographic process, it is not unusual that I take only one to two photographs per day. Photographs with a unique aura, taken in the collodion wet plate process. Each photograph is unique and fascinates with its virtually three-dimensional feel and exceptional sharpness.

Handmade and individual.

WET PLATE / „Nasses Kollodium“ Verfahren

„The imperfections in paper photography … has induced me … to find some other substance, more applicable, and meeting the necessary conditions required of it, such as fineness of surface, transparency and ease of manipulation“
Frederick Scott Archer, 1813 – 1857

Die Kollodium Nassplatte wurde 1850/51 von Frederick Scott Archer und Gustav Le Gray entwickelt. Das nasse Kollodium Verfahren setzt eine sofortige Verarbeitung der Fotografie voraus. Nachdem das Kollodium auf die Platte aufgebracht wurde und im Silbernitratbad für ca. 3 Minuten sensibilisiert ist, kommt der Bildträger in die lichtdichte Fotokassette die dann in die Kamera eingelegt wird. Nach der Belichtung, wird das Bild in der Dunkelkammer sofort weiterverarbeitet. Nach der Trocknung der Glasplatte wird diese unter einer Flamme erhitzt und mit einer Mischung aus Gum Sandrac und Lavendelöl gevarnischt. danach wieder erhitzt, um das Varnish in die Platte einzuarbeiten und zu versiegeln.

Dass Kollodium Nassplatten Verfahren war state of the art bis 1880, danach verschwand diese Technik. Neuere und leichter beherrschbare fotografischen Techniken bahnten sich ihren Weg. Vor einiger Zeit habe ich dieses Verfahren für mich entdeckt. Alle für diesen fotografischen Prozess benötigten Materialien stelle ich selbst her, Die eigene Arbeit wird auf wundersame Art entschleunigt. Durch den zeitintensiven gesamten fotografischen Prozess, kommt es nicht selten vor, dass ich nur ein bis zwei Fotografien pro Tag mache.

Fotografien mit einer einzigartigen Aura, aufgenommen im Kollodium Nassplattenverfahren. Jede Fotografie ein Unikat, die durch ihre nahezu dreidimensionale Haptik und sagenhaften Schärfe besticht. Handgemacht und individuell